Próbálja ki INGYEN!

(Saját adataival töltse ki, a cégnevet később kell megadni.)

Címkefelhő

Cím adatok szétbontása a számlán

Címkék: , , , ,

Dátum: ,

A hangulat már túl van a tetőfokán és némiképp bohózatba hajlik a dolog. A 24.hu több cikket is közölt e témában, nyilatkozott Ruszin Zsolt adószakértő, az MKOE alelnöke, és több számlázó program fejlesztő cég is.

(Figyelem! Ebben a cikkben több a betűszó, mint egy átlagos cikkünkben! :-D )

Teljes a káosz

Lássuk a tényeket

A Nezetgazdasági Minisztérium (NGM) hozott egy rendeletet, amiről már írtunk is az "adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás" funkcióval kapcsolatban. Ez a rendelet előírja többek között azt is, hogy milyen bontsában kell az ellenőrző szerv (NAV) rendelkezésére bocsátani a számlán szereplő adatokat. Így a rendelet szerint a vevő címét szét kell bontani irányítószám, település, közterület neve, közterület jellege, házszám, épület, emelet, ajtó módon.

 

A NAV is kiadott egy tájékoztató füzetet, úgynevezett GYIK-ot ;-) 2015. november 11-én. Ebben szintén leírják, hogy kötelező megbontani az adatokat az NGM rendeletben írtak szerint.

Később, a NAV kiadott egy újabb tájékoztató füzetet, amiben már azt írja, hogy nem kell megbontani az adatokat. Ez 2015. december 22-én történt.

Mivel ez a szétbontás az eddigi gyakorlatunktól eltér - és tapasztalatunk szerint ez a legtöbb számlázó program esetében szintén eltér -, kértünk az ügyben hivatalos NAV állásfoglalást, amit 2015. december 28-án meg is kaptunk. Ennek alapján az adatokat mégis szét kell bontani és nincs lehetőség ettől eltérésre.

Ha találgatnom kellene azt mondanám, hogy a karácsony előtt kiadott GYIK nem jutott el minden NAV dolgozóhoz, akik a kérdésekre feltett válaszokat, állásfoglalásokat fogalmazzák, így kaptunk mi a GYIK megjelente után attól eltérő tájékoztatást. De persze ez csak találgatás. Másrészt, ahogy a 24.hu is írja, a NAV tájékoztató füzete szembe megy a rendelettel, amit elvileg nem tehetne meg, hiszen a NAV nem jogalkotó szerv, csak jogalkalmazó.

A tény az, hogy teljes a káosz az ügyben.

EU-s szabályozást sért és alaptörvényt az NGM rendelet?

Szintén a 24.hu írt korábban arról - Zara Lászlóval, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnökével készített interjú alapján -, hogy ez az NGM rendlet sérti az Európai Unió ÁFA irányelvét. Az EU áfairányelve nem teszi lehetővé, hogy az egyes tagállamok jogszabályai kötelezővé tegyék minden vállalkozás számára az elektronikus számlázást, vagyis a számlatömbös megoldás továbbra is fogalomban kell maradjon.

Ez pedig azt jelenti, hogy a számlatömb használó vállalkozások számára nem kötelező semmiféle bontás - mert papíron erre nincs is lehetőség -, míg elektronikusan kötelező a szébontás. Itt azért kédéses az egyenlő bánásmód és kapcsolódó jogok sérülése. Ez csak mint gondolatindító.

Mit javaslunk mi az ügyben?

Első és legfontosabb dolog, amit meg kell említsünk, hogy a Számázoo.hu Online Számlázó Program 2016. január 1-től megfelel a törvényi előírásoknak és rendeleteknek, azaz a felhasználóknak lehetőségük van az NGM előírásainak megfelelően felrögzíteni a vevők adatait.

Másrészt fontos tudni, hogy ahol csak lehetett, megoldottuk automatikusan a vevő adatok szétbontását. Az irányítószám, település és a cím többi része eddig is szét voltak választva, most pedig a közterület neve, közterület jellege, házszám szintig bontottuk tovább az adatokat. Így felhasználóinknak ezzel nem kell bajlódniuk.

Figyelembe véve, hogy van egy hatályos rendelet, amit - tetszik vagy sem, életszerű vagy sem, és a többi - be kell tartani. Továbbá figyelembe véve, hogy a NAV nem mehetne szembe a rendeletekkel, illetve nem adhatna ki a rendeletekkel ellentétes állásfoglalásokat, tájékoztatásokat, úgy véljük a legjobb megoldás az, ha felhasználóink külön adatmezőkbe viszik fel az adatokat, amennyire csak lehetséges.

Egyrészt ezzel tudnak maradéktalanul megfelelni a hatályos előírásoknak, másrészt végül is mit árthat? Az eddig felvitt adatokat pedig új számla készítéskor kell csak kijavítani, de azokat is csak akkor, ha a házszám mezőben van egyéb adat is a házszámon kívül.

A józan ész, az XSD séma és jó szándék

A józan ész azt mondatja velünk, hogy ez a szétbontás egy túlszabályozott hülyeség. Az NGM rendeletben meghatározott XSD séma (ami alapján ellenőrizni lehet az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás során letöltött XML fájl érvényességét) pedig nem teszi kötelező mezővé a házszámot és a többi részletes adatot. Néhány számlázó program fejlesztő úgy véli, hogy ennek alapján nem is kell szétbontani az adatokat (amit joggal gondolnak, hiszen a NAV is kiadott egy ilyen tájékoztatót) - ez a jó szándék.

Ezzel szemben, ahogy fent is írtam, a NAV nem mehetne szembe az NGM rendeletével, de ezt majd ők egymás között le fogják játszani. Ránk, vállalkozókra ettől még a rendelet előírásai érvényesek. S hogy mégis miért nem kötelező például a házszám mező? Mert vannak olyan címek, amik úgy végződnek, hogy "tanya" vagy olyanok, amik helyrajzi számmal jelölik a címet. Itt egyértelműen nincs házszám vagy további adatmező, ezekre az esetekre van felkészítve az XSD séma.

Továbbá érdemes azt is tudni, hogy a NAV által kiadott Általános Nyomtavány Kitöltő program (ÁNYK) és annak űrlapjai már évek óta ezt a bontást használják a címadatok tárolására.

Ezekből tisztán látható, hogy az irány az, hogy az adatmezőket igyekeznek összefésülni a meglévő rendszerrel azért, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá és pontosabbá tegyék az ellenőrzéseket.

Minek a címadat, ha az adószám is lehetne kötelező?

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy ha tudják a vevő és az eladó adószámát is, akkor mi szükség a címadatok ilyen jellegű megbontására? Mert amúgy az adószám alapján azonnal azonosítható mindkét fél. Persze azt meg az uniós áfairányelv nem engedi, hogy mindenki számára kötelezővé tegyék az adószám feltüntetését a számlán.

Végülis oda lyukadunk ki, hogy csak szeretnék elérni azt, hogy minél pontosabban meghatározható legyen egy-egy adóalany kiléte az adószám nélkül is.

A helyzet nem megnyugtató...

...de az adatok szétbontásával Ön nem veszíthet semmit - még akkor sem, ha később módosítják, könnyítik a rendeletben leírtakat - és még meg is felel az előírásoknak.

A Számlázoo.hu-val Ön és vállalkozása addig is meg tud felelni az előírásoknak, amíg ezt a vitát lezáráják és egyértelmű, megnyugtató választ nem kapunk. Természetesen, amint ez a válasz megérkezik, úgy közölni fogjuk.

Addig is, ha még nincs nálunk fiókja, regisztráljon és kezdje meg a számlázást akár teljesen ingyen!

Kattintson ide és kezdje meg a számlázást!

Kézzel válogattuk ide, ezek is érdekesek lehetnek!

Törvénysértő ingyenes számlázó programok?

Lehet-e törvénysértő egy ingyenes program? Nevezhető-e tisztességtelen piaci magatartásnak, ha egy fejlesztő ingyen ad egy programot, vagy ingyen ad egy ...
Kattintson ide a folytatáshoz!

Ingyenes számlázó program

Az ingyenes regisztráció sok online számlázó program esetében azt jelenti, hogy a regisztráció ingyenes, de minden másért fizetni kell... Nálunk nem csak ...
Kattintson ide a folytatáshoz!

A Számlázoo.hu Online Számlázó Program megújult

Lecseréltük a teljes rendszert és a fejlesztői környezetet is. Ez Önnek azért érdekes, mert egy még jobb, még gyorsabban fejlődő szoftvert használhat ...
Kattintson ide a folytatáshoz!

Miért kell külön bontani a számlán a vevő cím adatait?

Ha nem akarod, hogy a NAV 500.000 Ft-ra büntesse a céged, akkor itt egy hasznos infó. Hivatalos állásfoglalás.
Kattintson ide a folytatáshoz!

Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás - gyakran ismételt kérdések

A leggyakoribb kérdések és válaszok a számlázó programok 2016-os változásait érintően. Akkor is érdemes átfutni és megosztani, ha nem nálunk számlázol.
Kattintson ide a folytatáshoz!